Uutiset , ·

Suomessa pelimonopolia vielä toistaiseksi pyörittävä Veikkaus on ollut viime kuukausina kovassa pyörityksessä. Monopolin perusteena oleva pelihaittojen ehkäiseminen ei nimittäin sovi yhteen 18 000 pelikoneen ja 45 miljoonan euron mainosbudjetin kanssa. Lisäksi Veikkaus markkinoi pelejään puhelinsoitoilla niille asiakkaille, jotka ovat vähentäneet pelaamista.

Nyt Uusisuomalainen-lehti uutisoi, että Veikkaus on vähentämässä 8 000 pelikonetta vuoteen 2025 mennessä. Määrä on ainoastaan marginaalinen, sillä vähennyksen jälkeen esimerkiksi kaupoissa, huoltoasemilla ja kioskeilla on edelleen 10 000 pelikonetta. Peliongelmista 78 prosenttia johtuu nimenomaan pelikoneista, joten muutos ei välttämättä ehkäise ongelmia.

Lehden mukaan käytöstä poistettavat pelikoneet viedään romutettavaksi, eli niitä ei myydä esimerkiksi kuluttajille. Samalla tavalla romutettavaksi vaaditaan parhaillaan useilla eri tahoilla myös Veikkauksen monopoliasemaa, sillä Ruotsin tapaan monopolin purkaminen toisi mukanaan nykyistä tehokkaampia keinoja puuttua peliongelmiin myös ulkomaisissa palveluissa.

Suomessa Veikkauksen pelimonopolin purkamista on vaatinut jopa kilpailu- ja kuluttajavirasto, jonka mukaan nykyinen malli aiheuttaa merkittäviä haittoja. Verkossa toimii tälläkin hetkellä kymmeniä suomalaisille suunnattuja nettikasinoita ja pelisivustoja. Näitä palveluja mainostetaan erittäin aktiivisesti esimerkiksi Suomeen kohdennetuilla niin sanotuilla taivaskanavilla, kuten Music Televisionilla.

Ruotsissa monopolin purkamisen myötä pelimainonnan määrä romahti 44 prosenttia ja maassa otettiin lisäksi käyttöön peliongelmia ehkäisemään muun muassa SpelPaus-järjestelmä, jossa yli 40 000 pelaajaa on jo keskeyttänyt pelaamisensa kaikissa palveluissa. Suomessa vastaavaa toimintaa ei voida perustaa ilman lisenssijärjestelmää.